W jaki sposób można badać zawodowe kompetencje pracowników.

Różnego rodzaju firmy i przedsiębiorstwa przyjmują zróżnicowane aspekty gdy chodzi o dokonywanie ocen zatrudnionych ludzi. Kryteria te często się opierają bardziej na sympatiach i relacjach, niż na rzeczywistej weryfikacji umiejętności kogoś. W innych przypadkach z kolei wykorzystuje się różnego rodzaju narzędzia, których zadaniem jest zmierzenie precyzyjnie wszystkich aspektów wiążących się z wykonywaniem obowiązków przez daną osobę.

Aktualnie coraz większym zainteresowaniem zaczynają się cieszyć rozmaite narzędzia do dokonywania ocen zawodowych kompetencji. Wykorzystuje się je przykładowo w czasie zatrudniania nowych ludzi, żeby ocenić ich przydatność dla firmy, ale również przy okresowych ocenach już pracujących. Do ocen takich bierze się w pierwszej kolejności umiejętności oraz wiedzę, ale wraz zaangażowaniem i sposobem zachowania.

Pośród wielu oferowanych metod szczególnie wyróżnia się Assessment/Development Center, uznawana aktualnie za najbardziej skuteczną w tym względzie. Po statystykach można zobaczyć, że skuteczność jej może sięgać nawet 76%, daje to to poziom, do jakiego wszystkie inne metody nawet się nie zbliżają. Rzecz jasna należy ją odpowiednio wdrożyć, ponieważ jedynie w takim przypadku całość będzie efektywna.

Grupa międzynarodowych specjalistów opracowała całkiem niedawno precyzyjne wskazówki, dotyczące przebiegu kompletnego procesu. Akcentują przy tym oni parę ważnych kwestii, które należy brać pod uwagę przy wykonywaniu pracowniczych ocen, a pominięcie których przyczynić się może do niepoprawnych wyników.

Po pierwsze kluczową rolę odgrywa tutaj właściwa analiza miejsca pracy. Powinna być ona przeprowadzona tak, aby pozwolić na określenie kompetencji i wskaźników efektywności. Stanowi to bardzo ważny punkt, gdyż od tego zależeć będą kolejne zadania, które pracownik otrzyma do wykonania.

Bardzo ważne będzie również wykorzystanie wielu rozmaitych metod, za pomocą jakich da się wszechstronnie oceniać oraz badać zakres kompetencji. Przeprowadzana analiza zawierać powinna co najmniej jeden rodzaj symulacji związany ze wskaźnikami efektywności jeśli chodzi o konkretne stanowisko pracy. Pośród wykorzystywanych najczęściej można wymienić odgrywanie roli, prezentacje, koszyk zadań oraz dyskusje grupowe.

Comments are closed.