Strategie dokształcania się dorosłych

Kiedyś zamieściłem artykuł o korzyściach, jakie szkoleniowiec i uczestnicy szkoleń uzyskują, gdy użyjemy w ramach sesji szkoleniowych symulacje biznesowe. W tym artykule przedstawię założenia metodologiczne pomagające zapoznać się i pojąć, jakie są powody, aby stosować gry menedżerskie i tym podobne metody szkoleniowe.
Dla mnie istotnym z grupy argumentów, że warto wykorzystywać sprawdzone pod względem handlowym gry menedżerskie i inne tego typu środki dydaktyczne – w tym symulacje, jest styl uczenia się przez osoby w dojrzałym wieku. Innymi słowy chodzi o metodę uczenia się stosowaną przez konkretnego człowieka. Tomas Kolb w swoim obrazie cyklu uczenia się przedstawia naturalne i podstawowe sposoby uczenia się: dywergencjonalny, asymilacyjny, kompromisowy, akomodacyjny. W oparciu o te style Adam Mumford i John Keynes prawie 30 lat temu opracowali kwestionariusz, który pozwala na samodzielne zdiagnozowanie  sposobu uczenia się. Zobacz w portalu autorów: Skuteczne  Gry Biznesowe
Twórcy kwestionariusza jeszcze w innych materiałach wskazują na takie role, jakie obierają osoby uczestniczące w szkoleniu:
Aktywista, lubiący nowatorskie bodźce. Bywa pełen energii, odczuwa chęć niekończącego się rozwoju, zawsze optymistycznie wyraża swoje oczekiwania. Bez namysłu coś powie, następnie dogłębnie o tym myśli. Lubi usłyszane teorie samemu  przetestować – czy aby w rzeczywistości się to sprawdzi w praktyce.
Badacz – można go nazwać też: obserwator. Szczegółowo rozpatruje poszczególne rozwiązania wskazując najbardziej optymalne z nich. Tego typu dorośli nie chcą pracować w stresie, wszystko chcą przetestować samemu.
Wielbiciel teorii – dla mnie jest to ponad wszystko ”dziwak” żyjący we własnej głowie. Jego pytania są bardzo idealistyczne, a starania zawodowe zbyt drobiazgowo zaplanowane. W miarę sprawnie rozumie abstrakcyjne wzory i idee,  najczęściej przekłada rzeczywistość wokół niego na chronologiczne modele.
Znajomość opisanych powyżej ról jest niezwykle użyteczna podczas organizowania warsztatów. Umożliwia osobie prowadzącej szkolenie dopasować do preferencji uczestników. Jak widać, sposób edukowania pracowników firm to również kompetencje z psychologii, nie wyłącznie metod tworzenia pożądanego układu zdolności wykonywania pracy.
Marcin Jaca
Twórca tego postu jest absolwentem wydziału rusycystyki Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z zakresu  kierowania produkcją. Posiada licencję Konsultanta Kreatywności GLO. Buduje swoją karierę w Krynicy Górskiej.  Od siedmiu sezonów organizuje treningi i pisze badania dotyczące asertywności w sektorze „budownictwo”.

HASŁA:
Gry Integracyjne
Kursy dla pracowników
Gry blended learning
HR dla nieHRowców
Lean games
Finanse dla niefinanstów
Certyfikacja trenerów
Materiały do symulacji dla asesorów AC/DC

Dodaj komentarz