Podstawowe dylematy nauczania osób pracujących

Gry i symulacje uważam za dość nowoczesne metody szkoleniowe. Można te formy dydaktyczne wskazać w wielu programach kursów przeznaczonych dla specjalistów. Ta forma dydaktyczna jest wyjątkowo zabawna z punktu uczestników, ponieważ doskonale angażuje ludzkie zmysły oraz pobudza do myślenia.
W następnych artykułach na mojej witrynie zaprezentuję zasady uczenia się ludzi dojrzałych. W projekcie składającym się z przekazywania wiedzy w szerszym sensie da się zauważyć  główne etapy, dające możliwość rozumieć teorie naukowe nie tylko jako przyswojone  informacje, ale również możliwość ich wykorzystania i nabyte postawy i zachowania. Ich typologię wymyślił John Smiggel w 2011 roku oraz obszernie zaprezentował ją w niewielkiej książce, dostępnej tu: Nowoczesne Gry Szkoleniowe  Dla Trenerów
Wstępny krok w procesie doskonalenia kompetencji osób dorosłych w opisanym wyżej określa się jako nieświadomą nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzą, która wskazuje na przyswojenie informacji o świecie w oparciu o istnienie następujących elementów: potencjalny uczeń mało doświadczył w danym zakresie i nie zdaje sobie sprawy z tej przestrzeni edukacyjnej.
Następnym krokiem do doskonałości jest zwykle uświadomiona nieumiejętność w posługiwaniu się wiedzy. W trakcie jego występowania uczeń zdaje sobie sprawę z pustych obszarów w posiadanej wiedzy, ale dalej nie ma odpowiednio dużo danych o świecie, po to, żeby opisane puste obszary zdiagnozować.
Kolejny element w procesie edukacji to „świadoma umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Adept danej dziedziny wiedzy miał możliwość pozyskać do tej pory podstawową umiejętność działania, jednak aby wykorzystać ją w praktyce powinien wykonywać wysiłek dbając o dużą motywację. Ten  element w procesie edukacji tylko czasami kończy się pozytywnym rezultatem. W tym miejscu kończy się czynność przekazywania wiedzy, a zaczyna duża chęć indywidualnego przyswajania wiedzy.
Ostatnim krokiem do doskonałości, możliwym do doświadczenia, kiedy człowiek szkolony z danego tematu jest bardzo zainteresowany tematem, jest „nieświadoma umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą”. Nabyta umiejętność w posługiwaniu się zdobytą wiedzą okazuje się w tym miejscu serią odruchowych reakcji na bodźce, nastawienia do różnych spraw i behawioralnych uwarunkowań.
Można podkreślić, że dużo studiów podyplomowych, sesji szkoleniowych i ogólnie rozumiana praktyka edykacyjna koncentruje się na technikach percepcji informacji przez człowieka. Dlatego w następnym blogu przedstawię modele pozyskiwania informacji przez człowieka. Dobrze je znać, kiedy symulacje biznesowe mają być w agendzie projektu szkoleniowego.
Michał Stachoń
Twórca tej notki  jest absolwentem wydziału administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie i studiów podyplomowych z obszaru  public relations. Posiada certyfikat Instruktora Przywództwa Osobistego GAP. Buduje swoją karierę w Warszawie.  Od ośmiu lat organizuje treningi i pisze gry dotyczące kompetencji  społecznych w sektorze „meble i wyposażenie wnętrz”.

NAJWAŻNIEJSZE TEMATY  BLOGA:
Symulacje Drużynowe
Kursy miękkie
Gry tworzone na miarę
Delegowanie
symulacje Kaizen
Zarządzanie projektami
Projektowanie gier
Materiały do gier dla coachów

Comments are closed.