Kwestie wpływające na zachowania w zespole

W dzisiejszym wpisie zdecydowałem się przedstawić wam, jak ważne są reguły zachowywania się członków grupy pracowniczej. Wiedza z zakresu reguł zespołu wywodzi się właściwie wyłącznie z niemieckich projektów badawczych nad różnego rodzaju zbiorowościami ludzkimi, np. drużynami piłkarskimi. Wyniki tego typu dociekać okazały się wyjątkowo ciekawe.
W innych wpisach przedstawiłem fazy tworzenia zespołu. Opisałem, kiedy sformalizowane zostają reguły sposób funkcjonowania w zespole. Mogą one być zberbalizowane jako fagmenty regulaminów pracy. Thomas Blair pisze, że reguły pracy w zespole rodzą się jako prowizoryczny objaw wspólnego pojmowania świata pomiędzy  członkami zespołu na temat: zasoby, działania, cele. Więcej czytelnik może przeczytać w tym miejscu:   Udane Imprezy
Normy zespołowe można pogrupować w kategorie, pochodzące z poszczególnych dziedzin istnienia zbiorowości, czyli:
Współdziałanie na niwie zawodowej – normy wynikają z sposobów wykonywania aktywności zawodowej oraz pokazują niektóre dość trudne do wymiernego scharakteryzowania rytuały – czy robić w pracy przerwy, ile godzin pracować w ciągu dnia, czy ważny jest wysiłek czy efekty, itp.
Stosunki pomiędzy pracownikami – istnieją sformalizowane obyczaje, które przeciwdziałają konfliktom w zakresie: delegowania spraw bieżących, współdecydowania o losie zespołu lub grupy, podziału nagród i innych kwestii, które bywają powodem przyszłych zadrażnień.
Strój i język – członkowie grupy najczęściej stają się identyczni, a przynajmniej coraz bardziej podobni do siebie nawzajem, najczęściej tworzą własny język: żargon czy też pojęcia metodyczne, wiążące się z sytuacją biznesową.
Istnieją pewni ludzie należący do grupy, którzy mają pewną cechę charakterystyczną – zdecydowanie większy wpływ na zjawisko kształtowania norm, niż typowi uczestnicy tego procesu. Od ”szeregowych” członków zespołu a także od nowych osób zbiorowość zwykle oczekuje przestrzegania wyżej opisanych sposobów działania.
W następnym wpisie opiszę kwestie oddziałujące na pojawienie się ról zespołowych.
Tyle naszych wniosków.
Opracowanie: Jan Guc
I JESZCZE JAK ZWYKLE PORCJA CIEKAWYCH DANYCH ODNOŚNIE TEAM BUILDING Z OSTATNIEGO OKRESU:
– Najchętniej zamawiana forma aktywności : gry miejsce
– Najlepiej wycenione w testach po wyjeździe zadania – opinie uczestników: spotkania i aktywności wyprawowe ze znanym podróżnikiem
– Typowa wielkość zespołu uczestniczącego w grze: siedemdziesiąt osób.
– Najlepsze dla zamawiającego dni tygodnia na spotkanie: końcówka tygodnia.
– Najczęściej oczekiwania lokalizacja: Beskidy

ŹRÓDŁO: Training Projects
Od sześciu lat prowadzimy projekty w branży imprez firmowych pod marką Training Projects.

Dodaj komentarz