Fazy uczenia się osób po studiach

Należy powiedzieć, że wiele kursów, cykli szkoleniowych oraz ogólnie pojmowana działalność dydaktyczna skupia się na poziomie środowiskowym, zachowaniach, kompetencjach i talentach. Nierzadko jest tak, iż mamy na oku tylko główny element, a wszystkie dodatkowe oddane są  podlegającemu szkoleniu.
W innym wpisie opisałem czteroetapowy sposób uzyskania nowych umiejętności (zdefiniowanych bardziej dokładnie niż tylko określony zbiór danych). W tym celu, aby taki stan mógł mieć miejsce, potrzebne bywa zapoczątkowanie przyswajania wiadomości, następującego po nadawaniu informacji. Techniką, która sprawuje funkcję dodatkową w czasie jego przebiegu, bywa teoria trzech „a”, opisana dzięki znaczeniu następujących określeń: wiedza, umiejętności, aktywność. Zobacz: Marketingowe Gry Menedżerskie – Zestawenie
Pierwszym warunkiem sprawnego procesu dydaktycznego bywa zmotywowanie studentów. Tacy ludzie chcą chcieć się doskonalić. Przedstawiony krok w trakcie procesu dydaktycznego określany jest jako consciousness.

Drugim etapem bywa dostosowanie przewodniej idei procesu dydaktycznego proporcjonalnie oczekiwań uczestników szkolenia. Nie da się prowadzić dwa razy w identyczny sposób identycznego szkolenia. Gdy uczę planowania i ustalania celów pracowników będących personelem w hotelu, planuję case study adekwatne do branży hotelarskiej. Jeśli szkolę kadrę operatora GSM – wówczas realizuję case study z sektora teleinformatycznego. Podane przykłady to pozornie identyczny problem, tak naprawdę należy wszystkie projekty edukacyjne dopasować do zapotrzebowania danej firmy. Ten etap nazywa się ”skills”.

Ostatni etap ”action” – inaczej wdrożenie reguł postępowania. Nierzadko osoby biorące udział w szkoleniu idą do domu, wyrzucają materiały szkoleniowe i w obszarze, z którego byli szkoleni wszystko pozostaje bez zmian. Nauczyciel mimo to nie może zakończyć procesu edukacyjnego po lekcjach. Nadal odpowiada za użycie nowych zasad teoretycznych w praktyce organizacyjnej.
Tomasz Tuwim
Redaktor tego artykułu jest absolwentem kierunku socjologii Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z dziedziny  finansów. Posiada licencję Coacha Planowania Strategicznego EVF. Kieruje agencją treningową w Gorzowie Wielkopolskim.  Od trzech sezonów wykłada i kreuje gry dotyczące strategii w sektorze „wydawnictw”.

TEMATY BOGA:
Gry Strategiczne
Szkolenia interpersonalne
Gry  na zamówienie
Delegowanie
Symulacje Six Sigma
Zarządzanie projektami
Eventy firmowe
Ćwiczenia dla asesorów AC/DC

Comments are closed.