Dobre praktyki diagnozowania potrzeb edukacyjnych

Jeśli organizacja planuje zamówić szkolenia biznesowe, naprawdę kluczowe bywa przeprowadzenie odpowiedniego badania zamierzeń dotyczących planowanego szkolenia. Badanie zamierzeń dotyczących planowanego szkolenia musi być pierwszym etapem projektu edukacyjnego. Doświadczeni specjaliści ds. szkoleń twierdzą, iż dobrze zorganizowane definiowanie zamierzeń edukacyjnych powoduje dużą stopę zwrotu dotyczącą projektów szkoleniowych.
Na pewno każdy pracownik już brał udział w sesji szkoleniowej. Rozwijanie kompetencji pracowników ma w sobie cel, jakim jest nauczenie osób biorących udział w szkoleniu zaplanowanych umiejętności. Zwykle szkolenie kosztuje około 3 tysiące zł za dzień szkoleniowy – i pewnie nikt nie życzy sobie takich sum wyrzucic w błoto. Dlatego dalej przedstawię najważniejsze zasady związane z definiowaniem potrzeb uczestników szkoleń. Pomysł do opracowania wskazówek skopiowałem z tego portalu: Testy Osobowościowe
Projekty biznesowe sprzedaję już od 10 lat. Widziałem bardzo zróżnicowane firmy: z branży motoryzacyjnej, z sektora spożywczego, sieci handlowe, energetyczne, architektoniczne. Zawsze doświadczałem tego, iż profesjonalnie zaplanowane definiowanie zamierzeń dotyczących szkolenia powodowało, iż szkolenie było niezwykle korzystnie dla firmy klienta. Niżej przedstawiam zasady definiowania oczekiwań szkoleniowych:
– w czasie diagnozowania potrzeb edukacyjnych muszą wykazać się aktywnością władze organizacji, liniowi przełożeni, wydział kadr oraz ostateczni beneficjenci sesji szkoleniowych
– do definiowania oczekiwań rozwojowych wykorzystuj wybrane techniki znane w naukach społecznych: kwestionariusze, wywiady, eksperymentowanie i obserwacje
– dokładnie analizuj dokumenty organizacji, jaka wybrała projekt szkoleniowy. W tego typu dokumentach są ważne informacje. Najczęściej czytam je uważnie układając harmonogram szkoleniowy
– najczęściej na początku szkolenia pytam pracowników obecnych na sali szkoleniowej, jakie są ich oczekiwania edukacyjne. Potrzeby edukacyjne ewoluują w czasie, z tego powodu spisuję opinie uczestników na flipcharcie. Są one dla szkoleniowca mapą podczas szkolenia.
W następnym wpisie na tym blogu przedstawię kolejne zasady diagnozowania potrzeb rozwojowych.
To tyle moich przemyśleń.
Autor:Konrad Niestrój
Autor tego felietonu jest absolwentem wydziału prawa Uniwersytetu Łódzkiego i studiów podyplomowych z obszaru  coachingu. Posiada certyfikat Coacha Konkurencyjności UOT. Zawodowo realizuje się w Gorzowie Wielkopolskim.  Od siedemnastu sezonów szkoli i projektuje badania odnoszące się do delegowania w branży „medycyna i zdrowie”.

TEMATY BOGA:
Badania potrzeb szkoleniowych
Ocena okresowa w przedsiębiorstwach
Strategia kadrowa w produkcyjnej organizacji
Praktyczne zarządzanie kadrami
Nowoczesne modele kompetencyjne
Struktura organizacyjna
Selekcja kandydatów do pracy

Comments are closed.